Πέμπτη, Ιουλίου 30, 2009

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ ΕΓΚΩΜΙΟΝ

Κοίτα ρε μάγκα μου τι παθαίνει ο άνθρωπος άμα δεν ασχολείται με τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες και ίντερνετ, αλλά μόνο πίνει, πίνει, πίνει και ενίοτε τρώει...
Εγώ για παράδειγμα, χαμπάρι δεν είχα πάρει για όλο αυτό το τζέρτζελο με τη λογοκρισία που επέβαλαν οι μαύρες ρόμπες στο βιντεάκι του Γαβρά.

Ωραίες οι μαύρες ρόμπες πάντως: Αποτελώντας το βαθύ κράτος, καταφέρνουν εκ πρώτης όψεως τον στόχο τους, αλλά μέσα στην καφροσύνη που τους επιβάλλει η θρησκεία τους, εν τέλει καταφέρνουν το αντίθετο από αυτό που επιδιώκουν: Διαφημίζουν αυτό που απαγορεύουν!
Υπολογίζω ότι σε κάνα μήνα, δεν θα υπάρχει άνθρωπος στην υφήλιο που να μην έχει δει το βιντεάκι το οποίο λογόκριναν οι ταλιμπάν με τις μαύρες ρόμπες.
Το θεωρώ διαφημιστικό άθλο εκ μέρους τους!
Άνετα και χαλαρά θα τους προσλάμβανα ως διαφημιστές της πρώτης ταινίας μου, αν ήμανε σκηνοθέτης.

Πάντως εγώ, όταν πιτσιρικάς πρωτοπήγα σε εκείνα τα μέρη περί την Ακρόπολη, μέσα στην πιτσιρικίστικη άγνοιά μου είχα μια σοβαρή απορία: "Γιατί στον κόρακα όλοι θαυμάζουν το ερείπιο τον Παρθενώνα, και κανείς δεν θαυμάζει το Θησείο, που αφενός στέκεται όρθιο και αγέρωχο, αφετέρου είναι και πιο προσιτό: Ούτε σκάλες πρέπει ν' ανέβεις για να το δεις, ούτε ανηφόρια, ούτε τίποτα: Ένα τσουπ κάνεις και το επισκέπτεσαι".
Είπαμε, πιτσιρικάς ήμουν, ναι μεν αριστούχος για το επίπεδο γνώσεων που θα έπρεπε να έχω, αλλά πιτσιρικάς.

Αργότερα, μεγαλώνοντας, κατάλαβα "γιατί στον κόρακα όλοι έχουν φάει σκάλωμα με τον Παρθενώνα", αλλά ακριβώς τότε σκάλωσα να μάθω "για ποιόν στον κόρακα λόγο τη σκαπούλαρε το Θησείο και δεν το ισοπέδωσαν οι ταλιμπάν με τις μαύρες ρόμπες". Και είναι σοβαρή η απορία αυτή, ακριβώς λόγω του ότι το Θησείο είναι ευκολοπρόσιτο. Ένα τσακ θα έκαναν και θα το ισοπέδωναν. Δεν είναι χτισμένο δα πάνω σε κάνα κάστρο, όπως ο Παρθενώνας...
Το έψαξα λοιπόν, κάπως, το θέμα.

Το συμπέρασμά μου είναι ότι το Θησείο ήταν ναός του Ηφαίστου. Και το ναό του Ηφαίστου τον κουμαντάριζαν εκείνοι εκεί οι λεβέντες που διοργάνωναν τα Ηφαίστεια (κάτι σαν τα Προμήθεια ήταν και τα Ηφαίστεια, με λαμπαδηδρομίες και τα ρέστα). Και επειδή οι κουμανταρίζοντες το ναό του Ηφαίστου -άρα και τα Ηφαίστεια- ήντονε μεταλλάδες, χαλκουργοί και τα ρέστα, η γιορτή λεγόταν και Χάλκεια. Φτωχοί άνθρωποι ήντουσαν, γιόρταζαν τρώγοντας κουκιά -που να βρούνε φράγκα για αρνάκια ογκραντέν και τα ρέστα... με κουκιά γιορτάζανε, ίσως και για να τσαντίζουν τους πνευματηφόρους Πυθαγόρειους που απεχθανόντουσαν τα κουκιά.

Αυτοί λοιπόν οι Χαλκείς του Ηφαίστου, έκαναν την εξής καταγεγραμμένη μαγκιά: Κάποια εποχή το κράτος, η πολιτεία των Αθηναίων, να πούμε, τους πρότεινε η γιορτή τους να γίνει πάνδημος, όπως είχαν γίνει και τα Προμήθεια:
Όπως τα Προμήθεια αρχικά τα διοργάνωναν οι κεραμοποιοί και μετά ανέλαβε τη διοργάνωσή τους το κράτος, έτσι να γίνει και με τη γιορτή των Χαλκείων: Να τελείται με φράγκα του κράτους, με φαντασμαγορία, βεγγαλικά και δε συμμαζεύεται, χώρια που θα έτρωγαν και κάτι καλύτερο από κουκιά. Στο κάτω-κάτω, σου λέει, "ρε μάγκα μεταλλά, έτσι κι αλλιώς η γιορτή σου είναι κοντά στα Πυανέψια που όλη η πόλη τρώει κουκιά... ε, ρε μπαγάσα, θα επιμείνεις να φας κουκιά και δεύτερη φορά τον ίδιο μήνα ενώ εμείς σου προσφέρουμε βόδια και αρνάκια? Δε θες να λιγδώσει το αντεράκι σου ρε μόρτη μου"?
Αλλά οι μεταλλάδες στάθηκαν ανένδοτοι: Σου λέει, δικιά μας η γιορτή, κι ό,τι θέλουμε την κάνουμε. Δεν θα την κάνουμε ατραξιόν όπως καταντήσατε τα Προμήθεια. Θα την κρατήσουμε σε στενό επαγγελματικό κύκλο, με τα παραδοσιακά κουκιά -που άλλωστε, έχουν και τζέρτζελο: Δείτε πόσο τσαντίζουν τους πνευματηφόρους Πυθαγόρειους!

Και πράγματι, η γιορτή ενώ έγινε πάνδημος για κάνα-δυο φορές, τελικά απο-πανδημοποιήθηκε και συνέχισε ως γιορτή των μεταλλάδων. Από την πάρτη τους για την πάρτη τους, και το κράτος στην απόξω, να κοιτάει από την κλειδαρότρυπα.

Και είναι να μη δημιουργηθεί μια παράδοση θρησκευτικής αυτονομίας: Έτσι και δημιουργηθεί και γίνει θεσμός, παγιώνεται και δεν ξεκουνιέται εύκολα, ως γνωστόν.
Πιθανότατα λοιπόν, αυτή η αυτονομία των μεταλλάδων (smiths θα τους έλεγε κάποιος), κράτησε αιώνες, μέχρι την επικράτηση των κακορίζικων. Οι κακορίζικοι, είδαν έναν ωραίο ναό -το σήμερα λεγόμενο Θησείο- και κάτι μπρατσωμένους μαυριδερούς να τον διοικούν, χωρίς ίχνος πνευματικότητας, και σου λέει "εδώ είμαστε... θα τους φάμε χαλαρά τον όμορφο ναό και θα τον κάνουμε βασιλική μετά τρούλου".

Είχαμε δει σε παλιότερα ποστάκια ότι ναι μεν μέταλλο και πατέντες και φωτιά ο Ήφαιστος, αλλά και καλλιέργεια της γης και σπέρμα που γονιμοποιεί τη γη και γεννάει τον κουροτρόφο Εριχθόνιο... Διότι καλό πράμα η σπορά, αλλά χωρίς όργωμα τι να σου κάνει και η σπορά από μόνη της... Και όργωμα χωρίς εργαλεία του Ηφαίστου, γιοκ.

Όταν λοιπόν έσκασαν μύτη οι αγριωποί κακορίζικοι κι έκαναν την ερώτηση "τι θεό λατρεύετε ορέ σιχαμένοι μαυριδεροί smiths εδώ μέσα?", χαλαροί κι άνετοι οι smiths απάντησαν κάτι σε στυλ "Μα, θέλει και ρώτημα? Τον άγιο Γεώργιο, βέβαια!!! Έχουμε μάλιστα κι ένα σχετικό τροπάριο:
"...οβριμόθυμε, μεγασθνές, ακάματον πυρ... παύσον λυσσώσαν μανίαν πυρός ακαμάτου..."

Κουτσά-στραβά, (άλλωστε κουτσός ήταν κι ο Ήφαιστος), τα βρήκαν με τους κακορίζικους, που μες την αμορφωσιά τους τη λέξη "ακάματον" την εξέλαβαν ως "ακαμάτικον", με αποτέλεσμα το Θησείο να γίνει ήσυχα και όμορφα "Ναός του Αη-Γιώργη του Ακαμάτη" και να λειτουργεί στη χάση και στη φέξη, εφόσον ακαμάτης=τεμπέλης=μια εκκλησία που δουλεύει τεμπέλικα.

Υπολογίζω ότι οι μεταλλάδες θα έκαναν και δώρο τίποτα μεταλλικά μπιχλιμπίδια στον εκάστοτε μητροπολίτη για να τους αφήνει στην ησυχία τους και να λατρεύουν τον προστάτη τους όπως εκείνοι γούσταραν. Συνηθισμένοι θα ήταν, άλλωστε: Και πριν τους κακορίζικους, είπαμε, το ίδιο έκαναν όσον αφορά τις σχέσεις της λατρείας τους με τις λατρείες της πολιτείας.

Βέβαια, για τα μεταλλικά μπιχλιμπίδια που δώριζαν στον εκάστοτε μητροπολίτη δεν ξέρουμε και πολλά πράγματα. Απλώς τα υποθέτουμε. Όμως είναι βάσιμη η υπόθεσή μας, διότι ξέρουμε με βεβαιότητα ότι αργότερα, όταν μπούκαρε η οθωμανοκρατία, ακριβώς έτσι ξηγιόντουσαν οι smiths:

Είναι ιστορικώς καταγεγραμμένο πως του αγίου Γεωργίου, ήτοι εκεί κοντά κάθε νέα Σελήνη του Απριλίου, αν δεν κάμνω λάθος, έδιναν εκεί πέρα ένα πλουμιστό και όμορφο ασημένιο κλειδί -ένα μεταλλικό κλειδί να! με το συμπάθειο- στον ξερωγώ τούρκο βοεβόδα της πόλης, και τους επέτρεπε μια -και μοναδική- φορά το χρόνο (δηλαδή τη μέρα της γιορτής του αγίου τους -ήγουν χοντρικά τη νέα σελήνη του Απριλίου, αν δεν κάνω λάθος) να ανοίγουν τον "Αη-Γιώργη τον Ακαμάτη" και να καλούν κόσμο και να λένε και να κάνουν κάνουν τα δικά τους.

Όλες τις άλλες μέρες του χρόνου, το Θησείο, δηλαδή ο ναός του Ηφαίστου, ήταν κλειστός για το κοινό. Διότι είπαμε: Εκτός από "Ακαμάτης", ο εν λόγω προστάτης τους ήταν και οβριμόθυμος, και μεγασθενής, και γενικά ήταν να μην πάρει ανάποδες. Δε γούσταρε περίεργους επισκέπτες...

Κάπως έτσι, εν συντομία, τη σκαπούλαρε το Θησείο, με αποτέλεσμα να είναι ο πιο καλοδιατηρημένος ναός του είδους του, παρόλο που απείχε ένα τσουπ από την Ακρόπολη.

Και το κοινό στην Αθήνα, ο λαουτζίκος, που έβλεπε όλους τους υπόλοιπους ναούς της πόλης να γίνονται συντρίμμια από τα άθλια χέρια των κακορίζικων, πήγαινε κάθε τόσο, κοίταγε, και με έκπληξη διαπίστωνε ότι όλες οι κολώνες είναι στη θέση τους!
Κάπως έτσι δημιουργήθηκε στη βυζαντινή-μεσαιωνική Αθήνα η άλλη ονομασία για το ναό του Ηφαίστου: "Οι 32 κολώνες".
(Άσχετα αν, μυστηριωδώς, οι κολώνες είναι τελικά 36).

Και, βέβαια, σιγά-σιγά ο θρύλος άρχισε να ντύνει τον Αη Γιώργη τον Ακαμάτη με τους μπρατσωμένους smiths λειτουργούς: Ότι είναι "βωμός, εις όν ταφής αξιούνται οι παγκρατισταί και οι ολύμπιοι" για το μπρατσωμένο των λειτουργών του, "εν ώ φοιτώντες οι ρήτορες, τους επιταφίους λόγους ανεγίγκωσκον" για την αυτονομία τους και την ελευθερία τους να μιλάνε ελεύθερα μεταξύ τους...
και άλλα τέτοια κουλά.

Ξεφύγαμε βέβαια από το ζήτημα με το βίντεο του Γαβρά και τη λογοκρισία από τις μαύρες ρόμπες, αλλά φρονώ πως η επιβίωση του θησείου έχει πολλά να μας διδάξει. Με πρώτο και καλύτερο, το ότι "ως αρετή και τόλμη, η ελευθερία εννοεί την αυτονομία από το κράτος, ακόμα κι αν αυτή η αυτονομία επιφέρει απομόνωση από την κοινωνία. Αυτό που δείχνει να απομονώνει σήμερα, θα είναι ευεργετικό αύριο".
Αλλιώς δε γίνεται.
Οι Χαλκείς μας δείχνουν το δρόμο που θα έπρεπε να είχαν ακολουθήσει οι Προμηθείς.

Έτσι νομίζω.
(Πω-πω... πάλι πολυλογία μ' έπιασε...)

Υ.Γ: Μιας και μιλάμε για τον Αη Γιώργη τον Ακαμάτη, κάνοντας κλικ σ' αυτή την όμορφη ιστοσελίδα της "Αλληλεγγύης" -όπου ως "Αλληλεγγύη" νοείτι μια ΜΚΟ της εκκλησίας- μπορείτε (προς το μέσον της σελίδος) να θαυμάσετε μια "μονόκλιτη βασιλική του Αγίου Γεωργίου", ευρισκομένη εις τας Αθήνας.
Πρόκειται, εμφανέστατα, για "Χριστιανική εκκλησία του Αγίου Γεωργίου".
Έτσι, διά να εννοήσωμεν όλοι -ακόμα και οι πλέον χριστοπαπαδόπιστοι- τι εννοούν οι κακορίζικοι ως "Cultural treasures of the Church of Greece".
Μιλάμε, οι άνθρωποι έχουσι ξεφύγει παντελώς... Είναι πεπεισμένοι ότι τα πάντα τους ανήκουν! LOL
Είναι για γέλια!
Α, εις την home page του όλου πράγματος, μανθάνομεν ότι ο εν λόγω αναιδής ιστότοπος που αναιδώς αναφέρει τον ναό του Ηφαίστου ως "μονόκλιτη βασιλική", έχει χρηματοδοτηθεί κατά 80% από την Ευρωπαϊκήν Ένωσιν...
Φρίκη! Πληρώνουσι αι Ευρώπαι δια την προπαγάνδαν των κακοριζίκων, που ακόμα δεν έχουν καταλάβει τι σημαίνει "Ακαμάτης"... Ενώ, θεωρητικώς -και πρακτικώς, βέβαια- είναι μια εκ των λέξεων που θα έπρεπε να γνωρίζουσι καλώς τι σημαίνει... LOL

9 σχόλια :

  1. Εξαιρετικη ιστορια, δεν την ηξερα. Και εξηγει πολλα, οχι μονο για το Θησειο, αλλα και γενικοτερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. χωρίς μετριασμό
    αγαθός,ωραίος,μεγάλος!.χαίρε λιτόν ένδυμα περίκαλλου Ανθρώπου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τώρα με το ευλόγιον θα κάνεις χρυσές δουλειές ρε μπαγάσα...ποιος τη χάρη σου!
    Ήδη βλέπω κάτι σχόλια τύπου "δάσκαλε,Περίκαλλε θεέ πάρε την ΠΑΕ κτλ"
    χαχαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. *Δημήτρη, αν όντως πιστεύουμε ότι ουδέν ξεπετιέται εκ του μηδενός, τείνω να πιστέψω ότι όλα εξηγούνται!
    :-)

    *Λας, κάτι τέτοια γράφετε και παίρνει ανάποδες ο από κάτω...
    :-)

    *Από κάτω, δεν ενδιαφέρομαι να πάρω καμιά ΠΑΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δάσκαλε Περίκαλλε απολαυστικότατη η ιστορία που μας διηγήθηκες! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. :-) Ιθάκη, ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!
    Με την ευκαιρία, να κάνω κι από εδώ τη διαπίστωση πως το ευλόγιόν σου εξελίσσεται σε μια όαση ομορφιάς!
    Εύγε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Απίστευτη βλασφημία από την «Αλληλεγγύη» μα τον Ήφαιστον τον Κούτσαβλον!

    Προτείνω καθιστική βρώση κουκιών διαμαρτυρίας έξω από την μητρόπολη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μα, Πόλσε...
    Γιατί καθιστική?
    Είπαμε: είμεθα ορθό-δοξος χώρα!!!
    +ευλόγησον+

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Εξ-αιρετικόν κείμενον που εδέησε να μου λινκάρει ο πόλσες.
    Μια μικρή υποσημείωση εάν μου επιτρέπεται: το Θησείον είναι εν μέρει (μεγάλο κιόλας) αναστηλωμένο. Ναι μεν τη γλύτωσε, αλλά ουχί παντελώς... Όχι ότι διαφοροποιεί την εκπληκτικη΄εκδοχή βέβαια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Mi-la-re,
mi-la-re-si